Postavljanje granica i dosljednost su ključni za razvoj djetetove samostalnosti i odgovornosti. Postavljanje jasnih granica pomaže im razviti odgovornost, dok dosljednost u primjeni pravila stvara sigurno okruženje. Roditelji trebaju djeci postaviti granice kako bi djeca znala što im je dopušteno, a što nije.
Granice trebaju biti jasne, konkretne i dobro definirane. Važno je da su roditelji dosljedni u odgoju jer time šalju djeci poruku da misle ozbiljno ono što govore te da im se može vjerovati.
Odgoj treba biti prilagođen razvojnoj fazi i individui djeteta, pri čemu roditelj treba prepoznati i razumjeti djetetove potrebe, njegovo ponašanje i moguće reakcije.
Dosljedan roditelj ima sljedeće karakteristike:
• vuče pozitivne poteze
• naredbe i zahtjevi su jasni i odlučni
• ima svoja pravila kojih se drži i koja provodi
• ima dogovorena pravila s djetetom za određena ponašanja (pr. ako dobiješ 1, posljedica je oduzimanje mobitela, skraćivanje vremena na mobitelu ili u igri i sl. )
• kako djeca sazrijevaju i inteligentnija su, dosljedan roditelj češće razgovara i dogovara s njima.
1. Definiranje važnih vrijednosti: Razmislite o vrijednostima koje želite prenijeti djeci. Npr. poštovanje, odgovornost, suradnja ili samodisciplina. Važno je da su pravila u skladu s vrijednostima.
2. Uključivanje djece u proces: Uključite djecu u proces postavljanja pravila. Razgovarajte s njima o tome što misle da je važno i zašto. Ovo će im pomoći da bolje razumiju razloge za postojanje pravila i da se osjećaju uključenima.
3. Postavljanje realnih očekivanja: Pravila trebaju biti realna i prilagođena uzrastu djece. Očekivanja koja su nerealna mogu dovesti do frustracija i nepotrebnog stresa.
4. Formuliranje jasnih pravila: Pravila treba formulirati jasno i jednostavno. Koristite pozitivan ton i izbjegavajte negativne formulacije kad god je to moguće. Npr., umjesto “Ne viči!”, možete reći “Govori tiše”.
5. Postavljanje granica: definirajte granice i posljedice za nepoštovanje pravila. Dajte djeci jasne informacije o tome što se očekuje od njih i koje će biti posljedice ako pravila budu prekršena.
6. Dosljednost u primjeni pravila: Biti dosljedan u primjeni pravila ključno je za njihovu efikasnost. Ako se pravila primjenjuju selektivno ili se često mijenjaju, djeca mogu postati zbunjena i nesigurna.
7. Nagrađivanje pozitivnog ponašanja: Osim postavljanja sankcija za nepoštovanje pravila, također je važno nagrađivati pozitivno ponašanje. Ovo može uključivati verbalno pohvaljivanje, nagrade ili privilegije.(duže vrijeme u nekoj omiljenoj zabavi, duže ostati budan ili nešto treće što vaše dijete voli.)
8. Komunikacija: Otvorena komunikacija s djecom je ključna. Razgovarajte o pravilima, objasnite razloge i budite otvoreni za pitanja i diskusiju.Što je dijete mlađe, to je manje razgovora te je on jednostavniji s obzirom na njihovu razvojnu dob, očekuje se konkretan, kratak i jasan način komunikacije.Obično jako mala djeca ni ne postavljaju puno potpitanja niti ulaze u predugačke diskusije
9. Prilagođavanje pravila uzrastu: Prilagodite pravila uzrastu djece. Ono što je prikladno za malu djecu, neće biti isto kao za tinejdžere.
10. Modeliranje ponašanja: Budite primjer kako biste prenijeli vrijednosti i očekivanja. Djeca često uče promatranjem odraslih, pa je važno da pokažete željeno ponašanje koje promovirate.
Nakon postavljanja pravila, važno je redovno provjeravati njihovu efikasnost i prilagoditi ih kako djeca rastu i razvijaju se i biti dosljedan. I kao i sve drugo, pravila su podložna promjenama, ali kako smo već napomenuli, ne prečestim.
Za kraj:
💟 Uspostavite djetetu dnevne rutine, navike, pravila ponašanja.
💟 Ponavljanja pomažu da se dan strukturira, čine svijet predvidivim i daju
osjećaj sigurnosti.
💟 Djetetu treba jasno reći što se od njega očekuje i koja ponašanja su mu na
raspolaganju.
💟 Ponudite izbor kad god je to moguće
💟 Davanjem izbora možete postaviti granice, a omogućiti djetetu
samostalnost
💟 Planirajte unaprijed ( npr. prije odlaska u trgovinu razgovarajte s djetetom i
dogovorite se što ćete kupiti, ili dijete u trgovini može odabranu stvar
zamijeniti drugom ako se usput predomisli, ali mu ne dopustite da uzme
obje ako je dogovorena jedna.)
💟 Dobro ponašanje pretvorite u igru. Vjerojatnije je da će dijete nešto
napraviti ako to učinimo zabavnim. Pohvalite svako dobro ponašanje i
svaki napredak.
